Hoe win je de Publieksprijs? TOMRA geeft tips!

11 april 2017

De Apeldoornse vestiging van TOMRA, een innovatief Noors beursgenoteerd bedrijf, levert onder meer flessenautomaten en produceert op maat onderdelen van deze installatie. Duurzaamheid, innovatie en service staan centraal. Een hele sociale onderneming die hecht samenwerkt met de gemeente Apeldoorn. Vorig jaar won TOMRA de Publieksprijs. Hoe ze dat deden? We vroegen het aan Romy te Kloese (PR & Communications Manager Western & Southern Europe).

Hoe vonden jullie het om genomineerd te worden voor de Apeldoorn Business Awards?
Per e-mail werden we geïnformeerd dat we genomineerd waren voor de Apeldoorn Business Awards. Dit vonden we natuurlijk ontzettend gaaf. We doen ons best om goed werk te doen, maar je weet niet of mensen van buitenaf dat ook zo ervaren. De nominatie was een bevestiging dat anderen ons goede werk hebben opgemerkt!

Vervolgens kregen we bezoek van de jury. Ontzettend leuk om hen rond te leiden in ons bedrijf en uit te leggen wat wij iedere dag met plezier doen. De jury was goed voorbereid en stelde kritische vragen. En het is goed dat ze kritisch zijn want het is een serieuze aangelegenheid. De jury moet immers per categorie een winnaar kiezen.

Hoe hebben jullie de Award Night beleefd?
We waren allemaal best wel gespannen en erg benieuwd hoe de avond ging verlopen. Feestelijk aangekleed stonden we klaar om opgehaald worden. Vervolgens kwamen we samen met de andere genomineerde bedrijven om te eten bij Wensink Mercedes-Benz. Erg leuk om andere bedrijven te spreken en onze ervaringen uit te wisselen. Maar de nodige spanning was te merken.

Vervolgens kwamen we aan bij Orpheus en wat een warm welkom stond ons daar te wachten, inclusief een rode loper! De uitreiking was natuurlijk erg spannend. Helaas hebben we in onze categorie niet gewonnen. Maar toen kwam de publieksprijs, en die wonnen we wel! Hier waren we natuurlijk erg blij mee en zijn we erg trots op. Bijna alle collega’s waren aanwezig dus na de uitreiking hebben we een mooi feestje gebouwd. Ontzettend leuk om de winst met elkaar te kunnen vieren.

Wat hebben jullie gedaan om stemmen van het publiek te werven?
Allereerst hebben we ons directe netwerk betrokken bij de nominatie. We hebben collega’s, familie en vrienden gevraagd om te stemmen. Maar ook ons netwerk op social media hebben we aangesproken. We hadden daar al een behoorlijk netwerk opgebouwd, maar het is natuurlijk maar de vraag of mensen daadwerkelijk op je stemmen. Gelukkig gunden ze ons de prijs en hebben ze massaal gestemd. Dat geeft een geweldig gevoel.

Hoe kijken jullie terug op de Apeldoorn Business Awards? Wat heeft het je gebracht?
We kijken er met een enorm positief gevoel op terug. We merken dat veel mensen de link leggen tussen TOMRA en het winnen van de Publieksprijs van de Apeldoorn Business Awards. En dat is leuk! We horen het regelmatig terug en tijdens (nieuwe) samenwerkingen komt het ook vaak ter sprake. Het was echt een geweldige ervaring!