Zo werkt het

Waarom we dit doen

We vinden dat Apeldoorn prachtige bedrijven heeft. Bedrijven met passie, lef en visie. Bedrijven die zichzelf elke dag proberen te verbeteren. Kleine en grote bedrijven die mooie producten en diensten leveren en werkgelegenheid in onze regio mogelijk maken. Dat verdient op z’n minst één keer per jaar een podium, want misschien zijn we in Apeldoorn wel te bescheiden. Daarnaast willen we het Apeldoorns bedrijfsleven inspireren en verbinden. Om dit doel te bereiken is de stichting Apeldoorn Business Awards opgericht.

Organisatie

  • De Apeldoorn Business Awards is opgericht door Mike van Woudenberg en Marc Ankersmid en inmiddels is het bestuur overgedragen aan Karen Hop en Rob Beemer. We willen de beste bedrijven van Apeldoorn een podium geven en daarnaast het Apeldoorns bedrijfsleven inspireren en verbinden. Om dit doel te bereiken is de stichting Apeldoorn Business Awards opgericht.

Hoe werkt het?

  • Het selectieproces van de Awards is een serieuze zaak. En een tijdrovende, want het selecteren van zoveel mooie bedrijven gaat niet over meningen. Maar over keiharde feiten. En daarom selecteren we in zes stappen, samen met een onafhankelijke voordrachtcommissie en jury.
  1. De voordachtcommissie selecteert per categorie een aantal bedrijven uit de gemeente Apeldoorn en neemt daarbij ook alle tips van het Apeldoorns publiek mee. Ze bespreken met elkaar de geselecteerde bedrijven en beoordelen hen op een aantal criteria (zie het gele kader).
  2. De voordrachtcommissie stelt hieruit een longlist samen. De bedrijven op deze lijst krijgen het verzoek om informatie aan te leveren voor het juryboek. De voordrachtcommissie draagt het boek over aan de jury.
  3. De jury komt een aantal keer bij elkaar om de bedrijven te bespreken, nog meer informatie in te winnen en in de cijfers te duiken. Een tijdrovende klus, waaruit drie genomineerden per categorie komen.
  4. De jury bezoekt de drie genomineerden en beoordeelt ze nog dieper op de criteria en laat ze checken op financieel en juridisch vlak. Want een Award win je niet zomaar. Uiteindelijk komt hier per categorie een winnaar uit.
  5. Naast de Business Awards, reiken we ook een Publieksprijs uit. Het Apeldoorns publiek kan voor de Publieksprijs stemmen op een bedrijf dat door de jury genomineerd is. De Publieksprijs wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Apeldoorn.
  6. Tijdens de uitreiking maakt de jury zowel de winnaars van de Business Awards als de winnaar van de publieksprijs bekend.

Categorieën

De awards zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:

  1. Detailhandel
  2. Groothandel en Dienstverlening
  3. Toerisme en Horeca
  4. Industrie en Technologie
  5. Centraal Beheer Starters
  6. Rabobank Maatschappelijke organisaties

Beoordelingscriteria

De voordrachtcommissie en de jury beoordelen op de volgende criteria:

  1. Resultaat
  2. Stabiliteit
  3. Innovatie
  4. Duurzaamheid
  5. Personeelsbeleid
  6. Samenwerkingen
  7. Bijdrage aan Apeldoorn
  8. Toekomstbestendigheid
  9. Onderscheidend vermogen

Jury

De jury staat onder de bezielende leiding van notaris Angelique Hommes en bestaat uit:

    Angelique Hommes (voorzitter) Nysingh
    Mike van Woudenberg Ultimate Workspace
    Priscilla Trip Dommerholt Advocaten
    Marc van Gerrevink Van Gerrevink B.V.
    Maggie Feng Wittenborg University
    Ronald Dros Dros Schoonmaakdiensten
    Carla Maessen Accres

    Voordrachtcommissie

    De voordrachtcommissie is redelijkerwijs een dwarsdoorsnede van het Apeldoornse bedrijfsleven en bestaat uit de volgende personen:

    Hans Berkhof VeHaPe Advies
    Frank Boekema Uitgeverij Stedendriehoek
    Wendy Blom SoBlom secretariaat
    Suzanne Welbergen Gemeente Apeldoorn
    Peter Nieland Nieland consultancy
    Joey Plaggenborg Rabobank Apeldoorn en omgeving
    Natalie Jeths Gemeente Apeldoorn
    Gert Wassink Wassink Bestratingen
    Henry van Hattem Vedra Tax & Finance
    Fred Brouwer Mulder Connect